Loadings RPG-projekt
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Libraries/riktlinjer

5 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin tis jul 22, 2008 6:54 pm

Så.. Vilka libraries tänker vi använda? SDL för grafik/ljud/input, verkar det som folk tycker. Funkar bra för mig.

Kör vi med STL? Så slipper vi skriva egna länkade listor och såntdär.

Är det objektorienterat som gäller? Säg, t.ex., att vi tänker ordna en texturcache. Kommer den då att användas genom typ TXCACHE_loadTexture() eller (*texturecache).loadTexture()?
Personligen röstar jag på den objektorienterade modellen, eftersom jag mest jobbat med java förr. Dessutom är det mindre risk att olika delar av koden går och pajar för varandra (och glömmer delete:s och sånt, i en texturcache t.ex.).

Testning, speciellt enhetstester.. Hur är det med sådant i C++? Finns det några trevliga verktyg för automatiserade tester?

Och sen CVS/SVN eller nåt borde vi väl fixa på nåt sätt också...

(och den här tråden borde väl egentligen varit typ 5 separata trådar, men det kändes lite fjantigt.. Speciellt när vi är typ 3 personer som anmält intresse för att programmera.)
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  gouki tis jul 22, 2008 9:55 pm

OT: Jag är lite intresserad av att hjälpa till med programmeringen men jag ska se till att jag har tid och ork att sätta mig in i SDL och liknande innan jag lovar någonting eftersom jag inte har programmerat spel förut även om jag vart sugen. Har läst programmering på gymnasiet och studerar till dataingenjör på KAU nu men man får fan aldrig lära sig nåt kul.

ON T: https://www.youtube.com/watch?v=rw93RGDg-sQ
gouki
gouki
Moppepojke

Antal inlägg : 29
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 36

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin tis jul 22, 2008 10:15 pm

gouki skrev:...eftersom jag inte har programmerat spel förut även om jag vart sugen. Har läst programmering på gymnasiet och studerar till dataingenjör på KAU nu men man får fan aldrig lära sig nåt kul.

Låter som att vi har rätt lika bakgrunder. Själv läser jag till civilingenjör i datateknik på LTH. Vi har väl haft två intressanta kurser hittills: "Datorteknik" (processoruppbyggnad, MIPS-assembler) och "Algoritmer & Datastrukturer".

Vilket år ska du börja nu efter sommaren?
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  Doomangel tis jul 22, 2008 10:25 pm

Själv ska jag börja andra året på gymnasiet Rolling Eyes

Men nu ska vi tänka fördelar, inte nackdelar Razz

Jag är för med objekt-orienterad typ.
Doomangel
Doomangel
Admin

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 08-07-20

https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  dark_volvagia tis jul 22, 2008 10:26 pm

Inte för att jag kanske kommer att koda. Har precis gått ut gymnasiet och har lärt mig arbeta objektorienterat, så jag skulle röst för det.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin tis jul 22, 2008 10:38 pm

Det låter ju som om vi är eniga om det då iallafall. Smile
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  gouki tis jul 22, 2008 10:59 pm

Börjar andra året (av tre totalt) nu efter sommaren. Har du använt alice (http://www.alice.org/) någon gång? Vilket totalt skämt. Kul att hoppa in i det i första kursen på universitetet. Tappade lite respekt för KAU direkt, haha. Vilket år börjar du då? Civilingenjör är 5 år totalt eller?
gouki
gouki
Moppepojke

Antal inlägg : 29
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 36

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  Doomangel tis jul 22, 2008 11:01 pm

Tänkte bara fråga hur ni tycker att vi ska bygga upp med filer för NPC och liknande. Animerade saker, funderade på om man skulle skapa en fil för varje npc och sedan i den filen inkludera headers, animationer, manus och skript, sedan komprimera dem med typ, 7zip? Eller vad tycker ni?
Doomangel
Doomangel
Admin

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 08-07-20

https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin tis jul 22, 2008 11:52 pm

Nej, har inte använt Alice.. Känner igen namnet/konceptet dock, tror jag hört talas om det. Kollade hemsidan. Verkade segt.

gouki skrev:Vilket år börjar du då? Civilingenjör är 5 år totalt eller?
Jag börjar mitt tredje år. Det är 4½ år, eftersom jag började 2006. Alla från 2007 och senare (iaf på LTH) är 5-åriga.


Hm. Jag har faktiskt ingen aning vilket tillvägagångssätt som vore praktiskt för NPCs.. Jag får sova på det. Brukar alltid lösa mina programmeringsproblem medan jag sover.

Och på tal om att sova/drömma, jag drömde min första Lesbian-dröm inatt. Den ena började som Sarah Connor (från The Sarah Connor Chronicles), men ändrades på något sätt till Debra Morgan (från Dexter). Alltså, utan att det liksom "märktes" i drömmen. Den andra var någon tjej med superblekt, blont hår och fantastiska, ljusa och isblå ögon. Skitmysko. Razz
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  dark_volvagia ons jul 23, 2008 12:41 am

Okej, jag har lagt upp bokmärken på min psp om sdl så att jag kan läsa på om det. Vad rekommenderas mer för att ha en någorlunda spelutvecklingsmiljö? Tips på bra editors?

QauNuckShin skrev:
Och på tal om att sova/drömma, jag drömde min första Lesbian-dröm inatt. Den ena började som Sarah Connor (från The Sarah Connor Chronicles), men ändrades på något sätt till Debra Morgan (från Dexter). Alltså, utan att det liksom "märktes" i drömmen. Den andra var någon tjej med superblekt, blont hår och fantastiska, ljusa och isblå ögon. Skitmysko. Razz
Någon vill inte vara vaken längre hör jag Razz
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin ons jul 23, 2008 12:49 am

Jag kör Eclipse/CDT som editor. Funkar rätt bra. Har iofs inte provat något annat, så jag har inte något att jämföra med precis.
Jag kan ju förresten nämna att jag sitter på Ubuntu Linux. Att installera SDL var väldigt praktiskt: sudo apt-get install libsdl-dev. Så fråga inte mig om du har problem med att få igång SDL. Very Happy

Heheh.. Tvivlar på att jag lyckas drömma samma dröm igen. Och inatt blir det nog texturer som hemsöker mig. Har suttit och skissat/programmerat på någon slags texturcache. Mest för att få lite mer grepp om pekare och minne i c++, men min förhoppning är ju att det ska kunna användas till projektet här (förutsatt att det blir något vettigt av det hela, vi får se...).
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  Doomangel ons jul 23, 2008 7:36 am

QauNuckShin skrev:Jag kör Eclipse/CDT som editor. Funkar rätt bra. Har iofs inte provat något annat, så jag har inte något att jämföra med precis.
Jag kan ju förresten nämna att jag sitter på Ubuntu Linux. Att installera SDL var väldigt praktiskt: sudo apt-get install libsdl-dev. Så fråga inte mig om du har problem med att få igång SDL. Very Happy

Heheh.. Tvivlar på att jag lyckas drömma samma dröm igen. Och inatt blir det nog texturer som hemsöker mig. Har suttit och skissat/programmerat på någon slags texturcache. Mest för att få lite mer grepp om pekare och minne i c++, men min förhoppning är ju att det ska kunna användas till projektet här (förutsatt att det blir något vettigt av det hela, vi får se...).

Det låter som att någon tar på sig huvudprogrammeringen av spelmotorn Razz
Det känns som att du har LIIIITE mer erfarenhet än några andra här..

Jag skulle kunna börja skissa lite på NPC-systemet jag nämnde tidigare, återkommer med exempelfil, offsets och filtyper.
Doomangel
Doomangel
Admin

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 08-07-20

https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin ons jul 23, 2008 7:57 am

Hahah, okej.. Rolling Eyes
Jag påstår ju inte att att jag har mycket erfarenhet, precis.

Det verkar som att jag är bra på att låta som att jag vet vad jag snackar om.. Very Happy
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  Doomangel ons jul 23, 2008 7:59 am

QauNuckShin skrev:Hahah, okej.. Rolling Eyes
Jag påstår ju inte att att jag har mycket erfarenhet, precis.

Det verkar som att jag är bra på att låta som att jag vet vad jag snackar om.. Very Happy
Det mest avancerade jag gjort är en chip8-emulator, och det var inte så svårt. Har även påbörjat en virtuell maskin, men jag blev uttråkad när jag upptäckte hur lätt det var. Att skapa emulatorer är tidskrävande och tråkigt Razz

Edit.
Btw, eftersom jag som linuxanvändare blir permanent handikappad om jag programmerar direkt för windows, så skapar jag utvecklingsverktyg i java.. Är det lugnt? Razz
Doomangel
Doomangel
Admin

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 08-07-20

https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin ons jul 23, 2008 8:23 am

Java för utvecklingsverktyg, sure. Jag sitter också på GNU/Linux, som sagt. (Ja, "GNU/Linux". Annars blir Stallman sur på mig. Very Happy )
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  Doomangel ons jul 23, 2008 8:33 am

QauNuckShin skrev:Java för utvecklingsverktyg, sure. Jag sitter också på GNU/Linux, som sagt. (Ja, "GNU/Linux". Annars blir Stallman sur på mig. Very Happy )

Jag sitter på "GNU/Linux" också, Ubuntu just nu, då jag inte orkar betala för mitt OS.
Doomangel
Doomangel
Admin

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 08-07-20

https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin ons jul 23, 2008 8:54 am

...som om man betalar för Windows. Razz
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  netcat tor jul 24, 2008 2:29 am

IMO är det en bra idé att köra OpenGL trots att spelet ska vara 2D.. Det blir ju inte direkt krångligare och man får rotation, blending osv. gratis och hårdvaruaccelererat.
netcat
netcat
Möglig vaniljpudding

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 08-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin tor jul 24, 2008 8:50 am

netcat skrev:IMO är det en bra idé att köra OpenGL trots att spelet ska vara 2D.. Det blir ju inte direkt krångligare och man får rotation, blending osv. gratis och hårdvaruaccelererat.

Jovisst. Vad jag förstod av.. någonting jag läste (SDL:s hemsida?) så är det bara ett fåtal extra funktioner som behöver kallas när man initierar grafiken. Så varför inte.
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  netcat tor jul 24, 2008 2:14 pm

QauNuckShin skrev:
Jovisst. Vad jag förstod av.. någonting jag läste (SDL:s hemsida?) så är det bara ett fåtal extra funktioner som behöver kallas när man initierar grafiken. Så varför inte.

Mm, racker i princip med att satta nagra speciella attribut for OpenGL och sen anvanda SDL_OPENGL-flaggan nar man satter video mode, sa far man ett OpenGL-fonster. Man behover ju konvertera SDL-surfaces till opengl-texturer ocksa men det ar ratt att att hitta funktioner for det om man googlar.
netcat
netcat
Möglig vaniljpudding

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 08-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  QauNuckShin tor jul 24, 2008 2:26 pm

netcat skrev:Man behover ju konvertera SDL-surfaces till opengl-texturer ocksa men det ar ratt att att hitta funktioner for det om man googlar.

Det finns inga funktioner för det inbyggt i SDL, menar du?

SDL_DisplayFormat(SDL_Surface *surface) ska ju konvertera surfacen till samma format som framebuffern, t.ex..
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  netcat tor jul 24, 2008 4:44 pm

Konvertera var fel ord, man skapar snarare en OpenGL-textur utifrån en SDL_Surface.

http://gpwiki.org/index.php/SDL:Tutorials:Using_SDL_with_OpenGL
netcat
netcat
Möglig vaniljpudding

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 08-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  dark_volvagia fre jul 25, 2008 11:42 pm

Det kan hända att jag kan hjälpa till med någon programmering. Har skaffat eclipse och SDL, nu saknas en kompilerare. Vad är en bra kompilerare på äckel windows?
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  netcat lör jul 26, 2008 12:03 am

dark_volvagia skrev:Det kan hända att jag kan hjälpa till med någon programmering. Har skaffat eclipse och SDL, nu saknas en kompilerare. Vad är en bra kompilerare på äckel windows?

Eftersom både Doomangel och Que-??? verkar köra lunix så blir det nog enklast om du kör MinGW som är en Windowsversion av GCC.
netcat
netcat
Möglig vaniljpudding

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 08-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  dark_volvagia lör jul 26, 2008 1:34 am

netcat skrev:
dark_volvagia skrev:Det kan hända att jag kan hjälpa till med någon programmering. Har skaffat eclipse och SDL, nu saknas en kompilerare. Vad är en bra kompilerare på äckel windows?

Eftersom både Doomangel och Que-??? verkar köra lunix så blir det nog enklast om du kör MinGW som är en Windowsversion av GCC.

mingw sidan var rätt död senast jag tittade (fanns inga downloads kvar där). Så jag skaffade djGPP, vilket var rätt onödigt krångligt att installera(något konstigt system med zipfiler man skulle ladda ned. Fick nog inte ner rätt fil ens). Men så sökte jag på mingw igen hittade en sourceforge sida som hade det, fungerar utmärkt Very Happy

Nu ska man bara lära sig allt. Razz
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Libraries/riktlinjer Empty Sv: Libraries/riktlinjer

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet