Loadings RPG-projekt
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

-Förslag på utspelningsplats -

4 posters

Gå ner

Vad är spelets utspelningsplatser?

-Förslag på utspelningsplats - Vote_lcap0%-Förslag på utspelningsplats - Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
-Förslag på utspelningsplats - Vote_lcap8%-Förslag på utspelningsplats - Vote_rcap 8% 
[ 1 ]
-Förslag på utspelningsplats - Vote_lcap17%-Förslag på utspelningsplats - Vote_rcap 17% 
[ 2 ]
-Förslag på utspelningsplats - Vote_lcap17%-Förslag på utspelningsplats - Vote_rcap 17% 
[ 2 ]
-Förslag på utspelningsplats - Vote_lcap25%-Förslag på utspelningsplats - Vote_rcap 25% 
[ 3 ]
-Förslag på utspelningsplats - Vote_lcap33%-Förslag på utspelningsplats - Vote_rcap 33% 
[ 4 ]
 
Totalt antal röster : 12
 
 
Omröstning stängd

-Förslag på utspelningsplats - Empty -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia tor jul 24, 2008 9:59 pm

Hm, eftersom jag är otålig på att få dra igång skissandet (och tydligen också några fler av er). Så gör jag en omröstningstråd nu (om det är okej?). Det kanske blir lite stökigt med tre trådar om samma ämne, men det får duga.

Jag har tagit förslagen från https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net/allmant-f1/forslag-pa-utspelningsplats-utan-diskussion-t20.htm där ni även kan hitta fler detaljer kring ovanstående. Jag la även till ett bonusförslag från första tråden, eftersom det förslaget också kan vara rätt intressant!

Om ni tycker att jag missat något förslag(eller beskrivit dåligt) får ni säga till!

Omröstningen håller på i två dagar (eftersom man var tvungen att specificera i antal dagar, och en dag kändes lite för kort).
När omröstningen har stängts är det alltså bara att sätta igång att fundera! Very Happy

Tänk på att utspelningsplatsen endast fungerar som en slags riktlinje (så att det inte blir en enda stor röra med saker). Vad spelet skall handla om bestäms av de som skriver historien senare! Utspelningsplatsen är en grundpelare som både de som skriver historien och de som skissar konceptskisser skall utgå ifrån. På så vis kan båda parter arbeta samtidigt och behöver inte vänta in varandra. Under utvecklingens gång kan de alltså inspirera varandra och på så vis skapa en grym story!
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  poppiin tor jul 24, 2008 10:27 pm

Jag röstade på 70-80tals grejjen. Verkar mest spännande, tänkte lite brun-grå design på det hela.
poppiin
poppiin
Vaniljpudding

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 08-07-22

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  tobbA fre jul 25, 2008 1:33 pm

Den sista låter ju fint men den hindrar ju egentligen inte att vi har någon av de ovanstående också. Kanske inte western eller gangster men i övrigt.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia fre jul 25, 2008 2:47 pm

tobbA skrev:Den sista låter ju fint men den hindrar ju egentligen inte att vi har någon av de ovanstående också. Kanske inte western eller gangster men i övrigt.
Ja, det har du i och försig rätt i. Men Förslagen fungerar som en riktlinje för vad vi ska tänka på. I förslaget "steampunk blandat med svensk mytologi". Skall vi ju försöka fånga sverige snarare än att omgivningen skall se ut att vara levande eller vacker och fylld av färger. Utspelningsplatserna är bara ett sätt att nå en slags enhetlighet när storyskrivarna arbetar tillsammans med de som gör konceptskisserna. Och ett sätt att nå enhetlighet inom gruppen. Sedan är det okej att inkludera referenser till svensk mytologi eller steampunk i fantasiförslaget, men det är inte ett genomgående tema.

Fantasivärlden kanske mer skall hämta inspiration från alice i underlandet och spel som secret of mana snarare än t.ex. svensk natur.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia fre jul 25, 2008 6:07 pm

Ändrade min förklaring i posten ovan så den blev lite bättre Razz
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  tobbA fre jul 25, 2008 7:22 pm

Joo. Utspelningsplatsen känns inte för mig som det viktigaste. Bara vi kommer på en relevant story sedan. Anledningen till att jag skriver så mycket till mina förslag är väl bara för att det känns bäst att pränta ned hur man tänker sig det. Kanske är det bättre att börja med en simpel grund, vad vet jag Smile

Ser dock ut som att storslagen fantasy vinner just nu.

Vad vi måste bestämma sedan är väl i så fall vad vi vill ha med i den typen av värld. Alvstäder och dvärggrottor. Bara människor. Hitta på egna raser och så vidare.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia fre jul 25, 2008 9:45 pm

tobbA skrev:Joo. Utspelningsplatsen känns inte för mig som det viktigaste. Bara vi kommer på en relevant story sedan. Anledningen till att jag skriver så mycket till mina förslag är väl bara för att det känns bäst att pränta ned hur man tänker sig det. Kanske är det bättre att börja med en simpel grund, vad vet jag Smile

Ser dock ut som att storslagen fantasy vinner just nu.

Vad vi måste bestämma sedan är väl i så fall vad vi vill ha med i den typen av värld. Alvstäder och dvärggrottor. Bara människor. Hitta på egna raser och så vidare.
Jo, precis. Men då har vi något att gå efter iaf till en början. Så att det kan dra igång. Jo, beskrivningarna är jättebra för att få igång tankarna Smile

Både konceptskisser och story kan ju bli mycket mer avancerade ju mer storyn utvecklas sedan. Nu i början kan man syssla med övergripande konceptskisser och sedan gå in på detaljer. Jag tror sådant som raser och liknande beror vädigt mycket på story. Var de lever och så vidare. Exakt hur de skall se ut har jag aldrig sett som något avgörande. Om de som skriver story ser till att inte vara för limiterade och håller sig till beskrivningar som "skogsfolk som gillar att äta svamp" till en början, så kan ju själva rasen bero på det de som gör skisserna kommer fram till. Ju mer frihet desto bättre. Kanske blir det dvärgar, men bäst är det ju nästan alltid att hålla sig unik.

I mitt förra projekt arbetade vi på det sättet ungefär. Det första vi bestämde var ungefär vad världen skulle innehålla. Sedan gick vi in på varför världen såg ut som den gjorde, var huvudpersonen befinner sig. Vad han skall kunna stöta på. Sedan gick vi in mer på djupet och byggde på. Tyvärr kom aldrig projektet igång ju. Men konceptuellt hade vi hunnit långt och jag vågar absolut säga att vi hade något unikt och intressant. Sedan kanske inte alla håller med mig om mitt tillvägagångsätt, nu råkade jag ta initiativ utan att ens fråga "the boss"(sorry)... Men jag vill gärna få igång det här Razz

Men så länge ingen klagar hoppas jag det är okej...
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  QauNuckShin fre jul 25, 2008 10:40 pm

dark_volvagia skrev:"the boss"

Vem skulle det vara? Ska ska vi ha någon jättestrikt hierarki där en person bestämmer allt tror jag knappast att många är intresserade av att engagera sig.

Projektet kommer bli mycket bättre om folk har någorlunda fria tyglar. Sista ordet går väl dock till majoriteten eller något liknande.
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia fre jul 25, 2008 10:49 pm

QauNuckShin skrev:
dark_volvagia skrev:"the boss"

Vem skulle det vara?
Doomangel som bestämde sig för att starta igång projektet typ Razz

Om inte så känns det ju okej. Men sådant som utvecklingsmetoder är nog rätt bra att styra åtminstone lite över, så att man kan styra upp alla idéer. Men hitills har det fungerat bra. Antar att det kan krocka rätt bra om man är upp emot 500 pers dock.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia lör jul 26, 2008 7:04 pm

Klockan 21 stänger röstningen om jag räknat rätt
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia lör jul 26, 2008 9:24 pm

En halvtimma kvar... Om någon missat att rösta Razz
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  dark_volvagia lör jul 26, 2008 9:47 pm

Frågan är om man ska köra på en utslagsomröstning?
Om inte avståndet mellan de två ledarna blir drastiskt större kan det bli ojämnt.
Vi är inte så många så varje röst är viktig. Eller vad säger ni? Tror jag gör en snart... 10 min kvar Razz

Det känns som en rätt viktig grej att vara enade om.

EDIT:
För att alla skall få chansen att bestämma röstar vi mellan de två vinnande alternativen.
https://loadingrpgprojekt.swedishforum.net/allmant-f1/sista-rostningen-spelets-varld-och-utspelningsplats-t25.htm
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

-Förslag på utspelningsplats - Empty Sv: -Förslag på utspelningsplats -

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet