Loadings RPG-projekt
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Arbetsuppgifter

3 posters

Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Arbetsuppgifter

Inlägg  tobbA fre aug 01, 2008 4:51 pm

Ok. Nu har ju folk lagt fram lite olika idéer till bakgrundshistoria och så vidare. Men jag tänker att det kan nog bli lite ineffektivt om alla hela tiden skall lägga fram förslag som vi röstar om. Det är bättre om folk får några uppgifter att utföra och faktiskt gör dem.

Så jag skriver en lista på saker jag kan tänka mig behövas... Kom gärna med egna förslag om det skulle vara så

Sedan är det väl först till kvarn som gäller

- Disposition (vad skall hända i spelet, när kommer man till vilken plats, när möter man vilken boss, vilka vändningar tar historien och så vidare)
- Dialog(träd?)
- Karaktärer
- Fiender
- Föremålsbeskrivningar
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia fre aug 01, 2008 5:12 pm

Det är nog lättast att bygga sådant här på en bakgrundshistoria + det miljöval vi valt.

Sedan tror jag att det är rätt lätt att se framför sig vad som passar in och inte. Men jag har inte sett så många förslag på bakgrundshistorier. Så vad sägs om en snabb omröstning där vi röstar på vilket koncept som folk är mest intresserade av? Det behöver ju inte vara färdigt. Men om vi bestämmer att historien t.ex. skall innehålla jorden, månen och solen som centralpunkter tillsammans med en konflikt mellan raser och gudar så har alla lite mer riktlinjer att följa.

Sedan tror jag det här är ett mer effektivt sätt att lösa det på när vi bestämt den biten, så det låter som en bra idé annars Very Happy .
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  manfred fre aug 01, 2008 10:35 pm

håller med men vem ska göra vad ska vi bara säga vad vi vill lr ska nån styra å ställa??? ( vill jobba med cha och fiender)
manfred
manfred
Moppepojke

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia fre aug 01, 2008 10:45 pm

Jo, det är väll så att man får grabba åt sig att arbeta med några karaktärer om man känner för det. Försöka skriva ut deras roll i spelet. Men det blir lite svårt om vi bara vet att de lever i en fantasivärld. Vi behöver lite mer än så. Bestämma om det pågår krig och liknande.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  tobbA lör aug 02, 2008 3:16 pm

Hm. Jaa. Det är nog bäst om vi låter vänta lite med detta...

Undrar om det är en så bra idé egentligen. Det svåra blir ju att organisera allting. När man skriver en berättelse så behöver ju alla delar passa ihop. Om man skall dela upp allting så blir det väldigt svårt att organisera...

Fiender till exempel är ju något som man behöver i mängder, det skulle man kunna sätta någon enkom på. Men huvudkaraktärerna måste nog utvecklas väldigt nära storyn. Så det blir nog nästan bäst om den eller de som skriver själva grundstoryn också är med och utvecklar karaktärerna och antagonisterna.

Dialogskrivande är nog ju en process som är väldigt beroende av att vi har hela äventyret utlagt framför oss innan vi börjar. Annars vet ju inte de som gör dialogen vad de skall skriva.

Indelningen kanske egentligen borde vara:

- Story
- Fiender/Bossar
- Föremål

Fiender och föremål kan man ju dra igång att hitta på redan när vi lagt ut grunderna för världen och storyn. Det andra är det nog bättre om det tas samtidigt som storyn dock.

Jag tycker de som är intresserade av att vara med att hitta på storyn helt enkelt hoppar in i den tråden. Skall man kanske starta en tråd för varje del istället, när vi väl kommit på själva grundstoryn? Så bidrar de som vill till de trådarna...

Dialog undrar jag om det inte är bäst om bara en person skriver så att vi får ungefär samma ton genom hela berättelsen.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia lör aug 02, 2008 3:58 pm

Sant, men själva tanken att försöka dela upp allt i arbetsuppgifter är god Smile
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  tobbA lör aug 02, 2008 6:04 pm

Ja. Jag tror dock att vi behöver en enda som skriver storyn. Det blir väldigt invecklat om flera stycken skall skriva på den samtidigt. Idéer krockar och så vidare.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia lör aug 02, 2008 6:21 pm

Jag tycker också det blir krångligt. Därför jag tänkte att vi håller oss till en tråd, och arbetar och förfinar din idé. Hjälper till genom att komma med frågor och funderingar samt kanske egna versioner/scenarior. Det blir lite att alla är med och diskuterar och så ser man antagligen vilken version som är mest genomtänkt.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia lör aug 02, 2008 6:25 pm

visst ja, kolla PM
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  manfred lör aug 02, 2008 9:30 pm

jag tycker seriöst att det bara verkar som om det är vi tre som fortfarande vill arbeta med handlingen så vi kan väl chatta över msn lr nått nån dag och prata igenom allt
manfred
manfred
Moppepojke

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia lör aug 02, 2008 11:09 pm

ja, fast fyra/fem är vi väll va?
Isåfall vore det en bra lösning.
Just nu verkar det dock fungera okej att hålla det på forumet
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  manfred sön aug 03, 2008 7:28 pm

gubbs ni får typ ge mig en uppgift som inte behövs nu i början ska resa bort imorn Neutral
manfred
manfred
Moppepojke

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  dark_volvagia mån aug 04, 2008 1:19 am

Din uppgift bli att tänka, tänka tänka och läsa böcker. Kom tillbaka med en grym historia om en stad(eller annan plats) i spelet. Very Happy

Tanken är att våra hjältar skall dra förbi en stad men finner något mer. Kanske något som har med månens port att göra? Vad vet jag ^^
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Arbetsuppgifter Empty Sv: Arbetsuppgifter

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet