Språkval??
5 posters
Sida 1 av 1
Språkval
Språkval??
Har sett två olika intron nu och undrar ska vi dra historien på engelska eller svenska??
Senast ändrad av manfred den tis jul 22, 2008 7:39 pm, ändrad totalt 1 gång
manfred- Moppepojke
- Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 08-07-21
Sv: Språkval??
Det beror helt på om vi vill ha världen som publik eller om vi bara vill göra något internt för skojs skull. Skulle dock vilja ha engelska så att så många som möjligt kan spela spelet.
tobbA- Poeten
- Antal inlägg : 79
Alltså, själva spelet kan säkert vara på engelska. Men är det inte fjantigt att skriva story på engelska bara för att det ska låta bättre?
Eftersom loading är svenskt antar jag att det bara skulle försvåra arbetet för vissa om vi använde engelska under projektets gång för att berätta förslag.
Eller hur menar du?
Eftersom loading är svenskt antar jag att det bara skulle försvåra arbetet för vissa om vi använde engelska under projektets gång för att berätta förslag.
Eller hur menar du?
dark_volvagia- Admin
- Antal inlägg : 163
Ålder : 35
dark_volvagia skrev:Men är det inte fjantigt att skriva story på engelska bara för att det ska låta bättre?
Nej. Det är viktigt att man utvecklar ett gemensamt språk kring objekt och händelser i spelvärlden. Om man inte använder samma uttryck in-game som mellan utvecklarna finns det risk för missförstånd eller att det helt enkelt blir svårt att sätta sig in i allt.
Dessutom vet vi ju hur översättningar brukar bli. En story skriven på engelska blir antagligen bättre, rent uttrycksmässigt, än en som först skrivs på svenska och sedan översätts till engelska.
Senast ändrad av QauNuckShin den tis jul 22, 2008 12:56 am, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Pajade citattaggen.)
QauNuckShin- Kodapa
- Antal inlägg : 70
Ålder : 37
Jag skulle vilja påstå att både engelska och svenska har sina rent språkliga fördelar. Att engelska på något sätt skulle låta finare är bara bullshit dock. Men det är ju som sagt lättare att nå ut till fler med engelska som språk.
Kladdar och idéer och så vidare kan man ju dock göra på svenska. Men sedan när det börjar närma sig att göra färdiga saker så får man nog börja skriva på engelska.
Kladdar och idéer och så vidare kan man ju dock göra på svenska. Men sedan när det börjar närma sig att göra färdiga saker så får man nog börja skriva på engelska.
tobbA- Poeten
- Antal inlägg : 79
Ah, just så. Mer åt det hållet jag tänkte.tobbA skrev:Kladdar och idéer och så vidare kan man ju dock göra på svenska. Men sedan när det börjar närma sig att göra färdiga saker så får man nog börja skriva på engelska.
dark_volvagia- Admin
- Antal inlägg : 163
Ålder : 35
Kan någon fixa särskrivningen i rubriken? Den irriterar mig.
QauNuckShin- Kodapa
Ser jag ut som Oskar Skog?QauNuckShin skrev:Kan någon fixa särskrivningen i rubriken? Den irriterar mig.
Doomangel skrev:Ser jag ut som Oskar Skog?
Ge mig moderatorrättigheter då.
QauNuckShin- Kodapa
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet