Loadings RPG-projekt
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

+2
Ranact
QauNuckShin
6 posters

Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  QauNuckShin mån jul 21, 2008 11:58 pm

Eftersom folk i den andra tråden börjat prata om att kanske hålla en omröstning om utspelningsplats (en bra idé, tycker jag) vore det kanske lämpligt att samla idéer på utspelningsplatser i en "ren tråd".

Alltså, förslag på utspelningsplatser, men ingen diskussion i den här tråden.
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  Ranact tis jul 22, 2008 2:32 am

Steampunk med inslag av svensk natur. Med små röda hus med vita knutar och diverse varelser från svensk folktro. Näcken, Tomtar, Troll, Mörksuggor, Gloson, Vitormen och Lysgubben med mera.

Ranact
Vaniljpudding

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  dark_volvagia tis jul 22, 2008 2:40 am

Fortsätter fylla på med det jag sa tidigare dårå:
Western steampunk med inslag av fantasy

Exempelvis:
Huvudpersonen slår sig ned i sin gungstol ute på verandan. Stormen från dagen innan har förändrat landskapet till oigenkännlighet och han förbereder sig inför en hård arbetsdag bestående av röjning. Plötsligt upptäcker han en vit sten som böjer ut ur marken på ett udda sätt. Huvudpersonen tar en cigarr i munnen och försöker få fyr på den medan han tar sig mot den vita stenen av ren nyfikenhet, eller kanske av paranoia. Han hinner precis få fyr när han tappar cigarren på marken.
"...I helvete".
Nu när han står nära stenen liknar det inte längre en sten, utan något som mer kan liknas vid ett skelett från en drake. O.s.v.


Senast ändrad av dark_volvagia den ons jul 23, 2008 6:24 pm, ändrad totalt 1 gång
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  dark_volvagia tis jul 22, 2008 2:42 am

Tobbas ihopblanding

beskrivning (so far):
tobbA skrev:Steampunk skulle ju gå att sammanföra med det. Människorna är så upptagna av att bygga nya och bättre maskiner att de glömmer bort att lyssna på träden. Bara en flicka kan höra dem och alla andra tycker hon är rätt konstig. En dag när träden ber om hjälp så är hon den enda som lyssnar.

Med risk för en del 'rädda naturen'-moralkakor

Man skulle kunna tänka sig en steampunkvärld där naturen spelar väldigt liten del i människans tillvaro, kanske rent av trycks undan av mekaniken, men den är fortfarande besjälad och nu när den ber mänskligheten om hjälp är det knappt någon som lyssnar

Det till och med finns riktiga älvor i skogarna. Det är bara det att ingen ens bryr sig om att se efter. "Skogen, det är ju bara träd," säger folk när huvudpersonen ber någon av dem att följa med. På så vis skulle man kunna skapa en fantasivärld som till en början bara är hennes egen. Men i takt med att spelet fortsätter skulle hennes fantasivärld ute i naturen kunna smälta ihop med den gråa steampunkvärlden som resten av mänskligheten lever i. Människor och fantasifolk möts för första gången på århundraden

Men även till en början när människorna till slut blir medvetna om naturens problem så tänker de, "Äh, det rör ju inte oss," tills den dag då monstrets yngel faktiskt börjar terorisera deras städer. Då tvingas de att handla

Man skulle även kunna basera det på svensk mytologi som Ranact sade. Älvor, troll och tomtar och så vidare tycker jag låter bra. När jag hör Steam Punk tänker jag mig dock öknar och western ungefär. Men man kanske kan kombinera det växtlighetstomma människolandet med det frodiga landet där naturväsendena håller till...
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  tobbA tis jul 22, 2008 11:16 am

Jag postar min grundidé också ifall det är någon som är intresserad av mer klassisk fantasy

tobbA skrev:Vi kan annars göra en fantasyvärld där allting är levande. Träd och berg och så vidare har en egen själ och vilja. Något hotar balansen i naturen och naturen vänder sig till människorna för att be om hjälp. Ett uråldrigt monster har just vaknat och sprider en sjukdom som dödar naturen, så att den skall få plats att fortplanta sig.

Alla behöver inte kunna prata med naturen. Men en karaktär kan det. Hon försöker varna de andra att något håller på att hända men ingen tror henne eftersom de flesta mest tycker att hon är ett weirdo. Utom hennes bästa vän. Så de båda bestämmer sig för att själva leta reda på orsaken till naturens oro för att sätta stopp för den.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  dark_volvagia ons jul 23, 2008 6:27 pm

70-80 tals gangster miljö (tänk allt från miami vice, The Persuaders till GTA). Och blanda in magi också för att få det mer traditionellt rollspelsaktigt. Resultat lär bli någon blandning mellan (rent atmosfäriskt alltså) GTA, X-men och Midgar i Final fantasy VII.

Exempel(för att få tankarna i rullning):
Dendy Westwood skrek något svårtolkat med irländskt brytning. Jag vände mig om i sängen och försökte somna om, hon brukade skrika på det där viset. Men idag lät hon något mer mörk i rösten än vanligt, lite som en ko eller något. Jag la kudden över huvudet när ännu ett billarm drog igång. Vad i helsike? Stadskupp? Jag visste att jag kanske borde gå till fönstret för att kolla läget. Fast egentligen, hur ofta hände det något i det här kvarteret överhuvudtaget? Jag slog upp ögonen, huvudvärken slog till strax efteråt. Kan jag ha hört rätt? Dendy lät inte alls som Dendy, snarare som en enorm tjur på steorider. Ett fräsande ljud fyllde lägenheten och jag kände att det var dags att börja röra på mig.

Hå, inte varje dag man får sin bil tillplattad så här på morgonkvisten. Jag funderade på vad jag just sett ett tag. Sedan grep paniken tag i mig. tillplattad? Jag hängde ut huvudet genom fönstret, först möttes min blick av förkolnade kroppar. Sedan en lång svans. En elefant? En dinosaurie? Kanske en drake rent av, elefanter har väll knappt svans? Jag kastade mig ner i sängen igen. Sjuka dröm.

Ungefär vid tolvtiden hade kvarteret insett att det inte alls var någon dröm, bilar köade för att ta sig därifrån. Jag laddade min gammla Smith and Wesson revolver med .44:or. Funderade på vart jag skulle ta vägen. Gubbarna brukade ha roligt åt att jag tyckte om henne, Jenna. Kvarterets mest kända hora. Förmodligen hade gubbarna druckit sin sista öl och var vid det här laget redan sönderbrända. Kanske borde jag ta med henne och sedan sticka? Början på ett nytt liv, ett perfekt tillfälle. Jag log mot mig själv i spegeln. Jag gillade situationen en aning.


Senast ändrad av dark_volvagia den ons jul 23, 2008 10:55 pm, ändrad totalt 2 gånger
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  dark_volvagia ons jul 23, 2008 6:30 pm

Kanske kan vara bra att påpeka (eftersom flera av förslagen har en liten bakgrundshistoria) att utspelningsplatsen inte är detsamma som story. Bakgrundshistorian går att vidareutveckla och skall kanske endast ses som en lite mer detaljerad beskrivning av spelets miljö för att förklara ungefär i vilken stil man tänkt sig. Utspelningsplatsen bestämmer vi bara för att de som sysslar med artwork skall kunna börja arbetet samtidigt som de som skriver story. På så vis kan man utveckla konceptskisser tillsammans med storyskrivarna och kanske ge varandra idéer till vad som passar in i miljön. (åtminstone var det så jag tänkte)
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  dark_volvagia ons jul 23, 2008 10:57 pm

Eftersom det inte hänt så mycket på ett bra tag kanske vi kan dra igång omröstningen snart? Ivrig bounce
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  netcat tor jul 24, 2008 2:31 am

Jag röstar också för någon form av steampunk.
netcat
netcat
Möglig vaniljpudding

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 08-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  manfred tor jul 24, 2008 5:18 pm

Röstning nu??
manfred
manfred
Moppepojke

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion Empty Sv: Förslag på utspelningsplats - Utan diskussion

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet