Spelets grafiska stil
4 posters
Sida 1 av 1
Grafisk stil
Spelets grafiska stil
Japp, vi har bestämt utspelningsplats (vacker fantasivärld med mycket färger), vi har bestämt spelets perspektiv(Zelda style). Vi börjar få en klar bild av hur spelet skall se ut. Men det finns en viktig sak till att tänka på när vi som grafiker och musiker skall arbeta (främst grafikerna). Det är hur vi skall presentera spelet.
Presentationen skall styrka utspelningsplatsen och fungera bra tillsammans med perspektivet. Medan realism ger spelaren en känsla av närvaro och att det som händer är på riktigt, ger istället en mer avskalad stil bättre tydlighet och kan förmedla känslorna starkare om det görs på rätt sätt. Det blir lite svårare när det kommer till pixelgrafik dock. Det finns flera nivåer av detaljrikedom och vi måste försöka hålla oss inom samma område ungefär.
Jag sätter därför ihop en omröstning för just detta.
Om 3 dagar avslutar vi röstningen. Det är såklart okej att påbörja skissandet. Den grafiska stilen är viktigast att hålla koll på när vi gör själva pixelgrafiken senare.
"Mer realistiskt"
såhär:
"Mittemellan" (det är tecknat men i realistisk stil)
öhm såhär:
"Sötare, comic style" (lite mer avskalat alltså)
Såhär:
Hittar ni bättre exempelbilder får ni hemskt gärna dela med er
Presentationen skall styrka utspelningsplatsen och fungera bra tillsammans med perspektivet. Medan realism ger spelaren en känsla av närvaro och att det som händer är på riktigt, ger istället en mer avskalad stil bättre tydlighet och kan förmedla känslorna starkare om det görs på rätt sätt. Det blir lite svårare när det kommer till pixelgrafik dock. Det finns flera nivåer av detaljrikedom och vi måste försöka hålla oss inom samma område ungefär.
Jag sätter därför ihop en omröstning för just detta.
Om 3 dagar avslutar vi röstningen. Det är såklart okej att påbörja skissandet. Den grafiska stilen är viktigast att hålla koll på när vi gör själva pixelgrafiken senare.
"Mer realistiskt"
såhär:
"Mittemellan" (det är tecknat men i realistisk stil)
öhm såhär:
"Sötare, comic style" (lite mer avskalat alltså)
Såhär:
Hittar ni bättre exempelbilder får ni hemskt gärna dela med er
Senast ändrad av dark_volvagia den tis aug 12, 2008 12:10 am, ändrad totalt 1 gång
dark_volvagia- Admin
- Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 35
Sv: Spelets grafiska stil
Förlåt för att jag krånglar runt med tråden, svårt att bestämma mig hur jag skall presentera allt
dark_volvagia- Admin
No problemo
Nu har vi en röst på varje..
Nu har vi en röst på varje..
tobbA- Poeten
- Antal inlägg : 79
Tycker det är sämre exempel nu dock. Innan var ju det realistiska exemplet realistiskt. Nu ser det likadant ut som mittemellan.
shima- Vaniljpudding
- Antal inlägg : 9
Ålder : 33
Joo. Får hålla med där. Det realistiska är inte så realistiskt. (bortsett från fienden som är lite mer åt det hållet)
tobbA- Poeten
Njae i fallet pixelgrafik är det där med realism lite svårare. "Mer realism" fick jag skriva. Fallout var isometriskt(vilket vi inte skall arbeta med) och jag tyckte inte att själva miljön passade med vår miljö. Så just fallout är egentligen ett dåligt exempel. Håller med om att FF VI inte heller är ett bra exempel. Men miljömässigt var FF VI väldigt "realistiskt" på sina håll.shima skrev:Tycker det är sämre exempel nu dock. Innan var ju det realistiska exemplet realistiskt. Nu ser det likadant ut som mittemellan.
Egentligen är det ju inte ens säkert att vi skall köra på pixelgrafik. Det är möjligt att köra med vanliga teckningar/3d modeller utan att göra om dem till pixelgrafik. Som såhär:
Fasiken. Vet inte hur vi skall utforma denna omröstning. Kanske får vi ta om det? Hur skall vi lösa det?
Vi arbetar ju inte direkt med gameboy som målsättning så det finns ju ingen anledning att hålla sig traditionell.
Dessutom går det rätt mycket snabbare att arbeta med grafik av det här slaget. Själva programmeringen blir inte lidande då SDL har tilläggsfunktioner för semitransparenta png bilder.
dark_volvagia- Admin
Äsch. Det är bra som det är. Folk fattar poängen
Vi skulle kunna göra tecknad grafik. Men det är mycket mer tidskrävande och svårare att få bra än pixlar. Det beror väl lite på hur grafikerna vill jobba också
Vi skulle kunna göra tecknad grafik. Men det är mycket mer tidskrävande och svårare att få bra än pixlar. Det beror väl lite på hur grafikerna vill jobba också
tobbA- Poeten
Är det verkligen svårare?tobbA skrev:Äsch. Det är bra som det är. Folk fattar poängen
Så länge man kan köra semitransparenta färger lär det ju vara riktigt enkelt.
dark_volvagia- Admin
dark_volvagia skrev:Är det verkligen svårare?tobbA skrev:Äsch. Det är bra som det är. Folk fattar poängen
Så länge man kan köra semitransparenta färger lär det ju vara riktigt enkelt.
För det första så har du en 20 ggr så stor sak att rita och för det andra är det enormt mycket mer detaljer att sätta på plats. Dessutom skall du animera den figuren i 10 olika frames utan att det ser konstigt ut. Kräver nästan att man pluggat animering för att det skall bli riktigt bra.
Varför skulle det vara enklare om man kan ha transparenta pixlar?
tobbA- Poeten
Det kommer helt klart att vara möjligt med per-pixel alpha-värden.
QauNuckShin- Kodapa
- Antal inlägg : 70
Ålder : 37
Alltså, Du ritar. Scannar in bilden. Gör bakgrunden transparent (tar bort allt vitt) och fyller i färger. Sedan har man en icke animerad sprite. Om man skall animera det förstår jag dock vad du menar med att studera animering. Men om pixelgrafik skall se bra ut gör man på liknande sätt ändå. Om vi håller oss till FF VI liknande karaktärer förstår jag att det är enklare dock.tobbA skrev:
För det första så har du en 20 ggr så stor sak att rita och för det andra är det enormt mycket mer detaljer att sätta på plats. Dessutom skall du animera den figuren i 10 olika frames utan att det ser konstigt ut. Kräver nästan att man pluggat animering för att det skall bli riktigt bra.
Varför skulle det vara enklare om man kan ha transparenta pixlar?
dark_volvagia- Admin
OM jag räknar rätt (jag tror det åtminstone, krångel med pm/am skiten :-p) så avslutar vi omröstningen mellan ett och två på dagen ungefär.
dark_volvagia- Admin
...Okej. Demokratiskt sätt så borde det bli såhär dårå: Eftersom lika många röstade på antingen realism eller simplicitet, borde vi alltså ta mellanalternativet. "Problemet" är att flest röstade på just mellanalternativet. Så ja... Det blir väll mellanalternativet antar jag.
På ett ungefär innebär detta alltså att:
Spelets karaktärer skall inte se 100% verkliga ut. De skall hålla en mer förenklad stil (inget nogrannt petande alltså). Men de skall heller inte vara för enkla och överdrivna. Självklart går det att pressa in både mer realistiska karaktärer och mer komiska, enklare.
Miljömässigt vet jag inte riktigt, de skall hålla sig realistiska (inte barnstil på träd o.s.v.) och vackra, men förenklingsmetoder är att föredra(teckna inte alla stenar i tegelväggen eller något sådant :-p).
På ett ungefär innebär detta alltså att:
Spelets karaktärer skall inte se 100% verkliga ut. De skall hålla en mer förenklad stil (inget nogrannt petande alltså). Men de skall heller inte vara för enkla och överdrivna. Självklart går det att pressa in både mer realistiska karaktärer och mer komiska, enklare.
Miljömässigt vet jag inte riktigt, de skall hålla sig realistiska (inte barnstil på träd o.s.v.) och vackra, men förenklingsmetoder är att föredra(teckna inte alla stenar i tegelväggen eller något sådant :-p).
dark_volvagia- Admin
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet